Firmy hledají, jak lidem přidat bez peněz. Práce z domova vede

7. srpna 2013  4:07
Firmy objevily domácí štěstí svých zaměstnanců. Nově se starají o jejich pohodu při slaďování života rodiny a práce. Stále více společností umožňuje svým lidem pracovat z domova tam, kde je to možné – pravidelně, nebo když onemocní dítě. Postupně nabízejí i částečné úvazky, což dlouho nešlo. Pro firmy je to výhodnější.
Ilustrační snímek

Firmy hledají, jak lidem přidat bez peněz. Řešením je práce z domova. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Je to přirozený vývoj,“ říká Barbora Hanzlíková, vedoucí personalistka plzeňské Škody Machine Tool se 380 zaměstnanci.

„V praxi se potvrzuje, že práce z domova, tzv. home office, funguje. Je lepší pracovat z domova, když je dítě nemocné, než si nervózně odpracovat osm hodin v kanceláři,“ dodává s tím, že se potvrzuje i to, že když firma vyjde vstříc matce nebo otci s malými dětmi a umožní jim práci na snížený úvazek, zaměstnanci se odmění firmě věrností.

Může se hodit

Najděte si práci, která vás bude opravdu bavit.
Nyní přes 14 tisíc volných pracovních míst na jobDNES.cz. Zaujměte potencionálního zaměstnavatele kvalitním životopisem. Vynenerujte si jej zdarma na jobDNES.cz.

Na pracovní trh se totiž dostaly silné populační ročníky, které mají děti a zároveň jsou nepostradatelné. Současně firmy musí škrtat ve všech rozpočtech kvůli přetrvávající ekonomické stagnaci. A lépe zorganizovat život zaměstnance firmu nestojí velké peníze.

„Mnoho společností muselo kvůli šetření omezit některé zaměstnanecké benefity, zrušit jazykové kurzy nebo poukázky na sport či kulturu,“ uvádí Kateřina Vaisová z personální agentury Randstad. Nově roste oblíbenost flexibilní pracovní doby, dnů na nemoc (sick days) i možnost občasné práce z domova.

„Nefinanční benefity se tak pro zaměstnavatele opravdu staly dobrou možností, jak zaměstnancům dát výhody a zároveň šetřit náklady. Ovšem i sami zaměstnanci tento typ benefitů oceňují a vyhledávají mnohem více než dříve,“ upozorňuje.

Firmy nabízejí benefity na míru

Nemusí jít jen o úspory firem. „Začínáme se přiklánět k trendům v zahraničí, kde je to častější. I proto jsou tyto benefity častější v mezinárodních firmách,“ říká Eliška Janouchová z personální agentury Axial.

Vyvážit soukromý a pracovní život je pro rostoucí počet lidí stále důležitější než práce sama. Někteří dávají přednost volnější pracovní době před financemi. I to může být jeden z důvodů, proč podle průzkumu společnosti ING a Svazu průmyslu a dopravy mezi 155 firmami nabídka různých typů benefitů navzdory krizi narostla.

„Firmy hledají nejchytřejší a nejefektivnější řešení, neposkytují už benefity plošně, ale na míru,“ vysvětluje Tomáš Salák, personální manažer v Siemensu s deseti tisíci zaměstnanci. Tato německá společnost však podle něj v krizi objem peněz na benefity neomezila a nabízí svým lidem ušití benefitů na míru podle bodového systému.

Průzkum ING neuvádí, kdo ze zaměstnanců benefity dostává, ani to, kolik na ně firmy věnovaly peněz dnes a před krizí. Nejčastějšími benefity jsou mobily, stravenky, jazykové kurzy a týden dovolené navíc. Zajímavé je, že penzijní reforma přinesla oslabení poptávky po penzijním spoření ve třetím pilíři. Je možné, že je to i tím, že polovina všech obyvatel Česka takto spoří.

Penzijní připojištění letos nabízí jen 68 procent podniků, loni jich bylo 74 procent. „Letos poprvé jsme u něj zaznamenali pokles. Zájem se však zvedl o životní pojištění,“ konstatuje ředitelka oddělení benefitů ING Pojišťovny Kateřina Štěrbová.

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz